Modă și fotbal
V-am arătat zilele trecute, printr-o postare pe facebook, un concept de echipament care ar satisface cu siguranță gusturile fanilor mult mai mult decât o fac în prezent tricourile pe care le găsim în magazinele oficiale, la prețuri destul de piperate.
La începutul fiecărui sezon, așteptăm cu sufletul la gură să vedem “uniforma” pe care o vom purta o bună parte din timp. Cu toate tiparele și tehnologiile nou apărute, producătorii de echipamente lasă, totuși, impresia că „merg la sigur” cu ceea ce vor scoate pe piață și că nu se aventurează să facă schimbări majore, ba mai mult, reciclează modele clasice consacrate, la care modifică mici detalii.
Și asta de multe ori pentru că există viziuni total diferite între ceea ce crede un club că arată bine și ceea ce cred fanii că arată bine. De asemenea, o influență foarte mare o au și sponsorii echipei, de la cei care produc efectiv echipamentul până la cei care sunt omniprezenți sub emblema clubului (vezi Chevrolet). Pe de o parte, putem înțelege, având în vedere că se primesc munți de bani în schimbul parteneriatului (450 de milioane de lire sterline pe o perioadă de 7 ani doar de la Chevrolet, pe lângă contractul monstru încheiat cu adidas pentru 750 de milioane de lire sterline în 10 ani).

Dar când în fotbal apar personaje de tipul lui David Beckham, care devin „fashion icon”, cele 2 lumi încep să se întrepătrundă din ce în ce mai mult, iar așteptările să fie și mai mari. Bine, chiar și George Best a fost cineva la vremea lui (avea propriul lui butic, Edwardia), semn că nu ducem lipsă în istorie de personaje influente asupra modului în care se îmbracă fanii.

Și oare nu ar fi interesant ca acest lucru să se dezvolte și, de ce nu, poate chiar marile case de modă să înceapă să intre în lumea fotbalului?
Direcția pare să meargă puțin într-acolo, cluburile făcând eforturi să existe vizual și prin alte obiecte de îmbrăcăminte, care depășesc granițele terenului de joc. Astfel, un prim pas îl constituie parteneriatul cu New Era, compania americană specializată în șepci, pălării și altele. Produsele lor intră în componența unor „uniforme de stradă” și sunt purtate deseori ca statut al modei, nu doar pentru partea lor practică.
Astfel, cum ar fi dacă în viitor am vedea case de modă precum Gucci, Prada sau Louis Vuitton implicate în crearea modelelor de tricouri de fotbal? Cu siguranță nu pe placul tuturor, dar interesant și foarte probabil. Unele branduri din această zonă, precum Hugo Boss (Bayern Munchen) sau Trussardi (Juventus) sunt prezente în lumea fotbalului prin asigurarea ținutei elegante a jucătorilor clubului. Nu mai vorbim despre contractele individuale ale acestora.
Cluburile profită din plin de acest „consumerism” internațional, iar goana după asocierea cu branduri din toate categoriile face ca tot mai multe echipamente să fie scoase la vânzare. Este deja un fenomen obișnuit ca un club să aibă în fiecare sezon un echipament alternativ (third kit), dar și un set de echipament pentru antrenamente, complet separat, cu un alt sponsor pe piept față de cel principal (Aon, în cazul nostru), care, bineînțeles, poate fi cumpărat de către fani. Mai ales în contextul în care echipamentele de acasă și deplasare rezistă doar un sezon, aceste lucruri ridică un mare semn de întrebare: până la urmă, care este limita acestui consum de produse și echipamente sportive?
Din aceste considerente, o parte din fani alege să cumpere maximum un tricou pe sezon, cel care le face cu ochiul mai mult, chiar dacă nu e cel „de acasă”, iar acest lucru va deveni un trend pe viitor (zic eu).
Revenind în curtea noastră, Manchester United, un succes în materie de marketing la nivel global, încearcă în mod constant să atragă atenția fanilor din toate colțurile lumii și să satisfacă toate gusturile. Așa se face că în sezonul 2018/2019 ne-am trezit cu un echipament pentru deplasare de culoare roz deschis.
Însă cele mai șocante apariții sunt de-a dreptul speciale, după cum urmează:
- Manchester United Adidas EA Sports Jersey – Modelul cu print leopard a fost conceput printr-o colaborare între adidas și EA Sports, care a apărut în jocul FIFA 19. În realitate, nu a fost purtat vreodată de jucători, dar revenind la ce am scris anterior, a fost pus la vânzare pe site-ul clubului, unde ești invitat să fii un „gamechanger”, la prețul de 82 €. În afară de Jesse Lingard și alți 2-3 excentrici, nu văd cine să-l poarte.

- Manchester United Chinese New Year Dragon Jersey – o altă idee îndrăzneață, cu țintă către piața din Asia, dar nu numai, tricoul reprezintă o celebrare a Noului An Chinezesc și a dominației clubului la nivel de imagine. United încă vinde foarte bine.


https://www.footyheadlines.com/2019/10/dragon-adidas-manchester-united-2020-chinese-new-year-kit.html
- Whoopi Goldberg for Manchester United – ok, poate că asta nu e reală, dar la fel de posibilă într-un context ideal. Celebra actriță a creat o colecție numită simplu și sincer “Ugly Holiday Sweaters”. După tiparul format, o agenție londoneză care se ocupă cu personalizarea tricourilor, Printsome, a creat, de dragul modei, această hidoșenie care provoacă usturimi ochilor.

Foto:
https://blog.printsome.com/football-fashion-kits-famous-designers/
Clasice sau moderne, largi sau mulate, cu mâneci lungi sau cu mâneci scurte, tricourile de fotbal au un singur lucru în comun și în același timp definitoriu: emblema clubului.
Mândria de a purta pe piele un obiect vestimentar care-ți dovedește apartenența la comunitatea pe care tu ai ales-o, ăia „ai tăi”, cum s-ar spune, indiferent dacă au succes sau nu, face ca modelul din jurul emblemei să nu mai conteze atât de mult. Important e că semeni cu ei, că poți să te visezi pe teren când îl tragi pe tine.
Tricoul te ajută să te identifici cu cel mai frumos sport de pe Pământ, clubul pe care-l iubești și după care îți faci programul sâmbetelor și duminicilor, pentru că știi că nici un meci nu e de ratat.
Cum bine zicea un adversar de-al nostru, Tony Adams de la Arsenal:
”Joacă pentru numele de pe fața tricoului și lumea va reține numele de pe spate.” (Să sperăm că nu făcea reclamă la JVC)
În fond și la urma urmei, ce te-ai face dacă nu ai ține cu United?
Cuvinte cheie: Supporters’ Club